over mij

Mijn naam is Marloes Weijl. Sinds 1992 werk ik beroepsmatig als grafisch ontwerper.
Op de kunstacademie leerde ik ooit technieken als o.a. zeefdrukken, illustreren, loodzetten, kalligraferen, fotografie en grafiek. Diverse technieken leren is mijns inziens essentieel om oog voor vorm te krijgen en beeldend talent te ontwikkelen.

Het belang van schetsen en experimenteren

In de loop van mijn studie en carrière is de computer een belangrijke rol gaan spelen. Vandaag de dag zitten ontwerpers veelal uren achter een beeldscherm en de digitalisering zet zich verder voort. Ook in andere beroepssectoren is digitalisering leidend geworden. Het gebruik van tablets, computers, mobiele telefoons is niet weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Ik ben van mening dat dankzij deze prachtige ontwikkeling, we de voeling kwijtraken met dat wat we creëren, met materialen, met onze handen en onze zintuigen.
Daarom zijn schetsen, experimenteren en materialen verkennen essentieel in het proces om ideeën uit te werken. Proberen, onderzoeken, doen, fouten maken, hiervan leert een mens het meest.

Drijfveren ontdekken

Vanuit het gemis van het werken met het tastbare en van het schetsen, ontdekte ik het beelddagboek. Ik creëerde het los van mijn beroepsmatige werk om weer de binding met mezelf te ontdekken en het “spelen” te kunnen ervaren.
Het hielp me mijn affiniteit met gemengde technieken op te halen, papier te voelen, verf of lijm te ruiken, een potlood over het papier horen gaan. Mijn zintuigen werden gescherpt en mijn creatief brein geprikkeld. Als dit voor mij zo werkt, zal dit ook voor anderen moeten werken, was mijn overtuiging.
Hier ontstond bij mij de behoefte om lessen en workshops te ontwikkelen en mijn kennis en ervaring te delen met anderen.
Ik ben een expert op het gebied van beeld en woord. Jarenlang onderzocht ik hoe beelden en teksten elkaar versterken. Hoe ze samen een nieuwe betekenis kunnen vormen en iets gaan communiceren.
Vanuit deze ervaring help ik graag mensen om hun drijfveren te ontdekken, creativiteit te ontwikkelen en het plezier te laten ontdekken van het maken van een beelddagboek.

Typografie

Vanuit mijn interesse voor typografie en mijn liefde voor letters weet ik hoe belangrijk het is om letters “aan te raken”. Al op veertienjarige leeftijd ontwierp ik letters en was ik verliefd op deze bezigheid. Een letter gaat voor mij echt leven als ik hem getekend heb, keer op keer opnieuw, spelen met de kleinste details en vanuit dat proces iets ontdekken.

Willem Sandberg (ontwerper, typograaf en directeur van het Stedelijk Museum) ontwierp letters door ze te scheuren: “de gescheurde contour heeft niet dat persoonlijke van de getekende lijn, is objectiever”. Met zijn werk in gedachten experimenteer ik graag met scheuren, contravormen en met compositie. Sandberg gebruikte het scheuren als typografische yoga-oefeningen om in zijn werk voor het museum, waarbij hij zijn eigen opdrachtgever en criticus was, het experiment levendig te kunnen houden.

Een beelddagboek maken kan in die zin inspirerend zijn voor creatieven. Af en toe uit een eigen domein stappen om inspiratie op te doen werkt geestverruimend en helpt in het creatieve proces.